PDA

Zobacz pełną wersję : Rehabilitacja po wszczepieniu protezy stawu biodrowego

09-05-09, 13:19
Moja ciotka (60 lat) miala wszczepiona miesiac temu proteze stawu biodrowego, ktory zostal uszkodzony na skutek upadku. Spotkalam sie z opinia (lekarza), ze rehabilitacja w formie cwiczen nie jest wskazana. Rodzina jednak upiera sie przy wizytach prywatnego rehabilitanta kilka razy w tygodniu. Czy nie byloby lepiej zapewnic seniorce pobyt w osrodku rehabilitacyjnym (jesli tak to jakim?). Jak wyglada standardowa rehabilitacja starszych osob, po wszczepieniu endoprotezy?

11-05-09, 21:29
Zabieg wszczepienia endoprotezy jest poważną operacją, łączy się z przymusowym odciążaniem operowanej kończyny przez 3 do 6 miesięcy - w zależności od zastosowanego umocowania implantu - cementowy lub bezcementowy(w przypadku 60 letniej ciotki zapewne założona jest cementowa endoproteza więc okres 3 miesięcy wystarcza). Tak długi okres oszczędzania kończyny doprowadza do dużego zaniku mięśni obręczy biodrowej i całej kończyny. Rodzina bardzo dobrze postępuje inwestując w prywatne wizyty rehabilitanta. Dzieki temu ciotka szybciej "stanie" na obie nogi i zacznie samodzielnie egzystować nie stanowiąc dla was obciążenia. Oczywiście są ośrodki rehabilitacyjne, gdzie można próbować oddać ciotkę ale czy ktoś poświeci jej tam tyle czasu i uwagi ile prywatnie wynajęty rehabilitant??? Szczerze wątpię. Sama pracowałam na takim oddziale i wiem, że masowo przyjmowani pacjenci maja przepisywane sztampowe zabiegi i ćwiczenia, które nie zaszkodzą ale i wiele nie pomogą...

11-05-09, 22:18
Dziekuje za rozwianie watpliwosci. Zatem jak w jakim terminie od operacji mozna rozpoczac rehabilitacje i jak czesto nalezaloby ustalic wizyty rehabilitanta?

11-05-09, 23:48
Standardowo rehabilitacje rozpoczyna się już po kilku dniach od operacji - pionizacja nauka chodu, następnie uczy się pacjenta pokonywać schody, korzystać z toalety itp. Po miesiącu włącza się juz ćwiczenia czynne, oporowe, równoważne, doskonali umiejętności lokomocyjne. W naszym gabinecie polecamy pracę z terapeuta 2-3 razy na tydz., dodatkowo ćwiczenia zadane do samodzielnego wykonywania w domu. Myślę, że taki scenariusz jest również dobry w waszym przypadku.